Thursday, April 12, 2007

Brancoboll

Ska snart dra från Helsingborg, jag lovar. Dagens frukost blev en smak av det lokala köket. Jag testade specialitén "bulle-i-bulle" ä.k.s. "bullibull". Fick en förklaring av detta fenomen av en dam i matbespisningen på Helsingborgs dagblad.

-Man tar en arraksbulle.
-Arraksbulle?
-Nä... alltså en negerbulle. En negerbulle. Man tar en negerbulle och så skivar man en vanlig bulle... alltså en fransbrödbulle och så lägger man negerbullen i den vanliga bullen. Så trycker man till och äter alltihop.

Köpte min bulle-i-bulle på Konditori Finess på Tåggatan. Det smakade exakt så som man föreställer sig att det ska smaka.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bulle med bulle åt vi alltid på skollunchen om maten var dålig. En special från helsingborg helt enkelt!

www.myspace.com/patrickiraly

7:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

vad sugen man inte blir (:

9:20 AM  
Blogger Oni said...

Åh, en bullibull låter som nåt jag skulle kunna leva på! Mmmm... bullibull. Man blir sugen.

10:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

En pulserande bullfitta i kuken.

3:13 AM  
Blogger Fabian Göranson said...

"bulle MED bulle" sa hon väl ändå? Jag har försökt sprida fenomenet inom den malmöitiska seriescenen genom serieskolans kafeteria men inte lyckats.

Men däremot så har jag under min tid här lyckats namnge "bulle-med-rulle", en bulle med en dammsugare i (ni vet var ni hörde det först) och en annan helsingborgare har uppfunnit "bulle-med-biskvi"...

Janb

6:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

En annan grej man kan göra med arraksboll är att försöka äta den på mindre än en minut. Utan att dricka. Det är mycket svårt. Och när man ändå är inne på sånt -testa ät 20 salta pinnar på mindre än en minut. Ha en hel turnering vettja!

2:10 PM  

Post a Comment

<< Home