Monday, June 18, 2007

Fnizz III

Pinsamt. Råkade ha samma rubrik på två inlägg. Nu har jag numrerat dem i alla fall. Rubrikerna brukar innefatta mer eller mindre interna anspelningar. Jag kan bjuda på historien bakom "Fnizz". De flesta minns säkert sällskapsspelet "Tjejsnack". I kölvattnet av succén dök det upp plagiat och varianter från andra speltillverkare. En klon gick under namnet "Fnizz". Jag och min storebror hittade detta spel på en fest hos några bekanta till våra föräldrar. Jag tror att hela titeln var "Fnizz - tjejers spel". Titeln var så irriterande att vi började använda den i dagligt tal.

Klipp till över 10 år senare. Jag kläcker fortfarande ur mig ett "fnizz" då och då och har just levererat ett. Min dåvarande flickvän Josefin Karlsson frågar varför jag uttalar fniss med markerade zätan på slutet. Hon berättar att hon och hennes kompis blev fotade till kartongen för ett sällskapsspel som hette just "Fnizz" med två zätan, när hon var liten. Jag tyckte väl att jag kände igen henne lite.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ibland är konsten större än livet, eller åtminstone låsta i en marmorstaty-styv armbrytarposition med rusande motorsågar på bägge sidor om greppet & skådeplatsen.

5:15 AM  
Blogger Simon said...

Minns du att Tjejsnack kom ut i en "fräckare" variant som hette Tjejsnack P.S.T.?

11:04 AM  

Post a Comment

<< Home