Monday, June 18, 2007

Vitsgubbar

Idag ska jag stta tänderna i längsta resan hittills: Växjö - Härnösand. En bra bit. Nästan nio timmar. Ett skämt som min morfar brukar dra är:

- Vill du höra en bra bit?
- Okej.
- Ystad - Haparanda.

Jag antar att man i hans ungdom brukade säga "en bra bit" om en klämmig trudelutt. Lyssnaren förväntade sig då att min morfar skulle ta fram sitt munspel och göra sin grej, men fick istället bara smaka på ett långt avstånd mellan två svenska orter. Nuförtiden säger man man inte "bit" om melodier, fast svenska hiphopproducenter kan fortfarande dra skämtet för sina rappare.

För att fördriva tiden på tåget köpte jag en bok igår. "Woody om Allen". Jag har bara läst 16 sidor, men älskar den redan. I början snackar han om sin förebild Groucho Marx:

"På något sätt påminde han om nån sorts äldre onkel som man kan stöta på på familjetillställningar, en sån där vitsmakare... och han skulle ha varit den där lustige farbrorn som står vid buffébordet och plockar åt sig lite kyckling och slänger iväg några humoristiska gliringar."

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

åh ska du till härnta! glöm inte att besöka skeppet om anders har det kvar och om du känner för en friskuspromenad kan du gå upp till "väderkvarnen" (vindkraftverket)!

5:55 AM  
Blogger Johannes Aggro Torstensson said...

"Idag vill alla ha en bit av mig som en producent"- Organism 12.

Och Ja, jag är bloggare från och med idag, Simme! ;)

7:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fan vad schyst att du också säger onkel iställer för farbror. Om du bara anat hur lika vi kan vara ibland... säger du också amerikat och afrikat? jag gör..

/Andie

5:39 PM  

Post a Comment

<< Home