Tuesday, September 04, 2007

En regnig tisdag

Tillbaks i saltgruvan. Jag har fått ett eget rum här i det annars så öppna kontorslandskapet på Transit studios i Stockholm. Får sitta här gratis tills boken släpps i slutet av april nästa år. Jag kallar inte mig själv Bidragskungen utan anledning.

Vår låt Bidragskungen har diskuterats i några debattartiklar i Skånska dagbladet nyligen:

"Gärdenfors vill och lyckas vara en karikatyr av slöfocken, den skamlöse bidragstagare som de nya moderaterna i valrörelsen ställde mot dem som arbetar. Hans glupska argument för rättigheter utan skyldigheter är provocerande för Christian Gergils, för mig och för många andra. Men det finns flera dimensioner i den här diskussionen. För om välfärdssamhället handlar om förverkligad frihet, vem ska bestämma vad som är frihet för dig och mig?"

(...skriver socialdemokraten Julia Janiec i en debatt med den liberale samhällsdebattören Christian Gergils)

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Använde mig av refrängen som inledning på en debattartikel-uppsats för något år sen :) bra skit!

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Debatten skulle allt hamna på örat om de visste hur nitiskt du samtidigt arbetar.
Hm, kanske är "den bidragstagande slöfocken" de 'nya' moderaternas motsvarighet till nazzarnas (ekar det härinne??) gamla myt om "den vandrande juden"; stôlliga hjärnspöken för att driva igenom en vidrig politik.

10:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Allvarligt talat, Simmme.. du är ju alltså mer en image av slöhet än slö på riktigt om jag skulle gissa.
Dessutom skulle jag nog gissa att ni spelade in Bidragskungen med glimten i ögat. Jag menar, du kan väl inte mena att folk ska sluta sina jobb och börja gå på bidrag, att vår ekonomi skall gå sämre och att du själv i slutändan kan konsumera mindre?
Det här visar ju egentligen mest hur subkulturkåta politiker och media kan bli efter att ha upplevt slentrian på den offentliga arenan.

/Pandie

1:16 AM  
Blogger Simon G said...

Mindre arbete och mindre konsumtion låter bra i mina öron.

3:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

bidragskungen är mitt soundtrack

4:34 PM  

Post a Comment

<< Home