Sunday, July 08, 2007

Några av mina favoritsaker

*Filmer
Allt av Todd Solondz (speciellt "Happiness"), La Haine, Office space, Kids, Pusher...

*Godis
Nya Pim-pim i påse (de är mjukare än de man får i ask), Lakrifun, Haribo pesetos...

*Musik
Just nu lyssnar jag mest på Ludacris, Young Dro, Mike Jones, Clipse, the Pack och andra som släpper nya hiphop-hits, men Quasimoto och gangster-rap av Geto boys och NWA, är väl det som hängt med längst. Gillar även gammal semesterrelaterad musik i stil med Johnny Pineapple and his orchestra playing Hawaiin hollyday...

*Böcker
Tredje stenen från solen av Claes Holmström, Evasion av anonym författare, Tärningsspelaren av Luke Rhinehart och Shit magnet av Jim Goad. En del av Bukowski och sen gillar jag biografier (om i stort sett vem som helst) också...

*Serier
The poor bastard av Joe Matt, allt av Ivan Brunetti, It´s a good life if you don´t weaken av Seth, Unlikely av Jeffrey Brown. Ja det finns en del serieskapare som jag köper allt av (förutom de jag nämt nyss): Chris Ware, Sam Henderson, Ariel Bordeaux, Jeff Levine, Julie Doucet, Daniel Clowes, Adrian Tomine, René French... Favoriter i Sverige just nu är Henrik Bromander, Mats Jonsson och Nina Hemmingsson. Crumb är nog den som betytt mest för mig, men jag läser inte hans grejer så mycket för tillfället.

*Dataspel
Mest gamla Commodore 64 och NES-spel, men även en del som kan hittas på arkadhallar. Giana sisters, Wonderboy, Ghosts 'n' goblins, Spin master, Internationell karate+, Kickstart 2, House of the dead. Det roligaste jag spelat var ett House of the dead-aktigt spel jag hittade på en spelhall i Åbo. man var ninjor med automatvapen. Sen hade vi ett spel på en gammal Mac där man spelade mot varandra och var varsitt streck som skulle lura in den andra i sin labyrint som man själv gjorde. Påminde lite om masken. Jag gillar Tetris, Pac-man och Donkey Kong också...

*Mat
Min favoritresturang är nog Laiwa i Göteborg. Kinesisk. Jag äter gärna Gong-pao kyckling eller räkor. Pizza (helst från Il forno i Stockholm), hamburgare (helst Burger King), thai (gärna Kohpagnang i Stockholm), det mesta med skaldjur och fisk. En av de godaste saker jag ätit var en pita med bla halloumi som man kunde köpa på ett visst hak i Berlin, Har glömt vad det hette, men jag ska ta reda på det. Har ganska bred smak vad det gäller mat, gillar att testa så konstiga saker som möjligt...

nu pallar jag inte skriva mer.

4 Comments:

Blogger Hankan said...

En annan bra film är "Me,You and everyone we now", sett den? Inte i klass med Happiness, men absolut värd att se.

5:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, den är svinbra. Ligger högt på min lista.

6:54 AM  
Blogger Simon said...

Tyskland har ju även fruktansvärt god kebab, eftersom de har rödkål och andra bayerska specialiteter i dem. Yufka heter det och de bästa finns på Uni Kebab Haus i Freiburg.

5:07 AM  
Blogger gnu said...

pitastället du efterlyser skulle kunna vara Nil på Oppelner Strasse... bara som en upplysning

10:56 AM  

Post a Comment

<< Home